Dejte známým místům nové kouzlo

29.03.2021

Jak vylákat děti na místa, která už znají a chodí tam často? 

Autorka: Jitka Krbcová                                                         Pro koho: ZŠ, MŠ, Družiny

Taky často od dětí slýcháte: "Mně už se nechce ven. Co tam? Vždyť chodíme pořád na stejné místo." Není se co divit, zvlášť v současné situaci. Skloubit školu, práci, a ještě vymýšlet zábavu na ven, to je pro rodiče dnes dost nadlidský výkon. Navíc žádné velké průzkumné výlety na neznámá místa v současných podmínkách ani dělat nejdou.

Pomozte dětem objevit známá místa novýma očima, nebo je nalákat na tajemné pátrání. Jak na to?

Zkuste osvědčené stezky s úkoly - hledačky. Se svým devítiletým synem jsme během jarních prázdnin na dvě takové narazili. Byl tak nadšený, že k pátrání strhnul i o hodně starší sestru. Stezky vyrobila paní učitelka ze Základní školy ve Velešíně pro svoje žáky. Jedna byla plná poznávání stop, a i druhá měla přírodovědný obsah a na jejím konci vyšel z nasbíraných písmenek u správných odpovědí vzkaz.

PŘÍRODA, HISTORIE, ALE I ČEŠTINA A DALŠÍ PŘEDMĚTY

Téma hledačky ale rozhodně nemusí být přírodovědné. Využijte stezku k procvičení toho, co zrovna s dětmi probíráte. Když si to procvičí i jinak než jen u obrazovky počítače, budou si to lépe pamatovat. Navíc spojení se zážitkem zvenku jim k upevnění učiva může určitě taky pomoct. Skvěle se hodí poznávání historie okolí, bavit děti bude i luštění slov, z kterých pak třeba mohou napsat příběh a splní tak něco ze slohových cvičení.

HLEDAČKY VE STŘÍBRNÉ SKALICI

Pro své prvňáčky připravila v rámci distanční výuky paní učitelka a mentorka Lesa ve škole Martina Studzinská ze Stříbrné Skalice pátrání po písmenkách v terénu. Trasa vedla od školy za Nouzov. Cestou děti hledaly na stromech a keřích pověšená písmenka, která si postupně zapisovaly. Na konci cesty z písmenek napsaly několik slov a papír i se svým jménem vložily do kešky (krabičky schované v závěru trasy), kde na každého z nich čekal "poklad" v podobě malého kamínku. Děti si hledání moc užily. Více najdete v článku.

Pro velký úspěch paní učitelka připravila další, na kterou se můžete podívat ZDE . Nová hledačka má 20 zastavení, protože se děti právě učí počítat do 20. Jednotlivé otázky paní učitelka vytiskla a zalaminovala, udělala do nich děrovačkou čtyři dírky a přivázala provázkem ke stromům v lese. Trasu rodičům poslala jako přílohu e-mailu. Je to cesta, kterou s dětmi dost běžně chodí, když jsou ve škole, a tvoří okruh. S sebou si děti mají vzít papír a tužku. Papír pak děti házejí do schránky a čeká na ně drobná odměna.

"První ´turisti´ už stopovačku prošli a začíná mít úspěch. Prý to baví nejen děti, ale leckdy se poučí i rodiče," komentuje Martina Studzinská.

Stezky můžete třeba:

  • vyznačit na mapce, podle které děti půjdou, otázky mohou být pověšené na stromech, keřích a podobně. Pak ale myslete na to, aby na nich byla informace, ať je lidi nechají na místě, že je tehdy a tehdy všechny uklidíte.
  • jen popsat a děti budou jednotlivá místa hledat podle popisu a luštit úkoly, které jsou spojené s objeveným místem. Něco na způsob questů, ale ve zjednodušené verzi https://jdeteven.cz/cz/questy .
  • označit zastavení GPS souřadnicemi, pokud mají děti mobily a ovládají hledání kešek podle GPS. Pro pokročilé a starší děti jde pak úkoly skrýt pod QR kódy a pověsit na stanoviště jen ty.
  • připravit tak jako na jaře paní učitelka Daniela Štastná z Ostašova - https://lesveskole.cz/detail/cz/vzs-ostasov-se-uci-venku-i-na-dalku.

Víme, že toho teď máte všichni opravdu hodně. Ale je to aktivita offline a venku! A možná objevíte i vy něco nového na známém místě. Anebo co to zkusit zadat dětem a užít si pak jejich hledačky? Přes Velikonoce by je to mohlo bavit. Vylákat sebe i děti ven, to za to přece stojí, ne?