ROK V POHYBU A OBJEVOVÁNÍ V MŠ

26.09.2025

Celoroční program učení hrou pro předškolní děti v mateřských školách.

V Lese ve škole chystáme novinku pro mateřské školy. Těšit se můžete na celoroční program Můj rok venku pro předškolní děti. Připravujeme jej pro vás ve spolupráci s týmem třech zkušených učitelek z mateřských škol, Alenou Stýblovou, Zuzanou Zembalovou a Monikou Olmrovou.

Od září metodiku pilotujeme na sedmi mateřských školách, abychom vám ji mohli nabídnout pro příští školní rok.

Venku se děti učí nejpřirozeněji – pohybem, hrou a objevováním. Metodika Můj rok venku proto nabízí hotové příběhy a aktivity, díky kterým se pobyt venku stává příležitostí k učení. Nejde přitom jen o "venkovní metodiku" – aktivity propojují prostředí venku i uvnitř. Děti mohou téma objevit venku a dál ho rozvíjet ve třídě, nebo naopak uvnitř začít a venku pak zažít "pokračování příběhu".

O co jde?

Metodika Můj rok venku je postavená na celoročním příběhu stromu Jíry a jeho přítele výra. Ti dětem každý měsíc přinášejí nové výzvy: hledají stromy v okolí, objevují houby, pátrají po tajemství barevného listí nebo sledují probouzející se pupeny.

Děti se při aktivitách nejen hýbou, ale také zkoumají, tvoří a objevují. Běhají, hrají si na vítr, měří stromy, zakládají vlastní "listovku" nebo zkoumají semena. Pohyb, hra a badatelský přístup se tu propojují tak, aby děti získávaly zdravý životní styl i citlivý vztah k přírodě.

Proč metodiku vyzkoušet?

  • usnadňuje práci učitelkám a učitelům,
  • přináší hotové příběhy, tipy a návody,
  • nabízí kombinaci venkovních i vnitřních aktivit,
  • propojuje environmentální senzitivitu s radostí z objevování.

Součástí metodiky je sada úvodních (evokačních) ilustrací, z kterých si děti skládají svůj vlastní Deník. Do něj si mohou kreslit své venkovní objevy, vkládat vylisované listy, frotáže nebo i fotografie. Deník pomáhá k reflexi a uchování toho, co se děti naučily. 

Co říkají výzkumy?

  • České děti venku 2023 (Nadace Proměny Karla Komárka + STEM) – Výzkum se zaměřil na děti ve věku 7-15 let (a také vzorek rodičů dětí 3-6 let) a ukázal, že část dětí se "nedostane během týdne do přírody", 93 % dětí se v přírodě, na zahradě, v parcích a na hřištích líbí a 71 % rodičů považuje za správné, že děti chodí se školkou ven téměř za každého počasí (https://www.stem.cz/ceske-deti-venku-jak-skolaci-a-predskolaci-travi-svuj-cas/).
  • Další výzkum  (McFarland & Laird, 2024) ukazuje, že venkovní hra je přímo spojena s připraveností dětí na školu – rozvíjí nejen jejich kognitivní schopnosti, ale i sociálně-emoční dovednosti potřebné pro první ročník ZŠ.
  • Shrnující přehledová studie Gray et al., 2021 potvrzuje, že více času venku se u dětí 3-12 let pojí s lepší fyzickou kondicí, nižším stresem, lepší náladou a silnějšími sociálními vztahy.
  • Děti venku v přírodě: ohrožený druh (Daniš Petr, MŽP ČR 2016) - publikace, která shrnuje další studie zaměřené na benefity pobytu dětí v přírodě. 

Pokud hledáte s dětmi cestu ven, která bude plná hraní, objevování a pohybu, nenechte si metodiku Můj rok venku ujít.

Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.