V pražském Heřmánku objevují přírodu všemi smysly

17.02.2018

Bylo by asi divné, kdyby škola s názvem Heřmánek neměla cosi společného s přírodou. Heřmánek najdete v sídlištním borovicovém lesoparku na hranici městských částí Kobylisy a Ládví. K programu Les ve škole se přidali v loňském roce.

Autorka: Petra Vaňková                                                                  Pro koho: ZŠ, družiny 

"V naší škole využíváme metodické materiály Lesa v každé třídě, kde jsme je přirozeně a snadno integrovali do našich objevitelských předmětů - což je na prvním stupni prvověda a věda, a na druhém stupni objevitelský přírodopis," říká paní ředitelka Heřmánku Miroslava Adamcová.

Vyučování prvovědy a přírodopisu probíhá na školní zahradě, v blízkém lese Ládví a také na školním pozemku v Satalicích, kde ze staré zahrady vzniká výuková školní zahrada. Výuka ve školní zahradě nebo ve školním lese spojuje teorii s praxí a žáci s učiteli jsou opravdovými badateli a praktickými objevovateli přírody. Děti si hrají venku také během svačinových přestávek a ve školní družině. Ve školní družině mohou děti využívat také školní maringotku, ve které se učí zatopit v kamnech a postarat se o běžný život.

"Na školní zahradě a školních pozemcích postupně budujeme permakulturní záhony, kde pěstujeme bylinky a běžné české květiny a keře. Díky jednomu tatínkovi také spolupracujeme se ZOO Praha a chováme ve škole korálovku a papoušky. Děti se také starají o rybičky a želvy. Pokud budeme mít dostatek odvahy, pustíme se v budoucnu do chovu dalších zvířat," doplňuje Miroslava Adamcová.

Škola má velkou výhodu dobré dopravní dostupnosti do ZOO a do pražské botanické zahrady, ale také do Národního muzea, kam často žáci vyráží za poznáním.

"Chodím děti vyučovat ven, protože chci, aby se setkali s praktickou znalostí přírody. Popisovat motýla na obrázku, nevidět ho při letu a nevnímat při tom vůni jeho prostředí, děti okrádá o možnost vytvořit si vztah s přírodou, vnímat její krásu a rozumět jí. Mám tu výhodu, že učím děti již od 3. třídy a tedy jsem s nimi i ve chvíli, kdy se buduje jejich vztah k přírodě a jsou otevření a nadšení." Petr Adamec.

"Moc ráda se učím venku. Jednou jsme vyrazili ven v zimě a objevili jsme třešeň. A na ní byla spousta a spousta mravenčích královen, na každém centimetru stromu byla alespoň jedna. Úplně nám běhal mráz po zádech." Emma, 4. třída