V Devětsilu se žije tady a teď

19.11.2019

Lesní základní škola Devětsil, kterou vede František Zimmel, se do programu Les ve škole přidala teprve v tomto roce. Je ale vidět, že venkovní výuka a pobyt v přírodě je pro učitele i děti samozřejmou součástí běžných dní.

Autorka: Petra Vaňková                                                                Pro koho: 1. stupeň ZŠ 

Devětsil v Kamenici jsem navštívila uprostřed podzimu a byla jsem doslova nadšená. Malá, dalo by se říci, venkovská škola, sídlí na okraji obce. Budovu, kam se vejdou tři třídy, obklopuje přírodní školní zahrada a do lesa je to jen přes silnici. Škola vznikla z potřeb nedaleké lesní školky, kdy děti začaly dorůstat do školního věku a rodiče pro ně chtěli podobný typ vzdělávání.

Jak se píše na Facebooku školy: "Děti se tu nejen připravují na spokojený život v dospělosti, ale plnohodnotně žijí už tady a teď. Škola klade důraz na vnitřní motivovanost k celoživotnímu učení, orientaci v hodnotách a informacích, porozumění v souvislostech a respekt ve vztazích k lidem i přírodě. Je to škola, která děti učí dobře zvládat rychlé proměny dnešního světa a vede je k aktivnímu přístupu."

Chodí sem v současné době okolo 20 dětí, které jsou rozděleny do třech skupin - 1. ročník, 2. - 3. ročník a 4. - 5. ročník. Druhý stupeň zatím ve škole není.

Ráno jsme se sešli všichni společně na školní zahradě, kde jsme se přivítali v komunitním kruhu, zahráli pohybové hry v angličtině a některé děti pak v také v angličtině vedly jógu. Jak mi řekla jedna ze spoluzakladatelek Veronika Zimmelová, angličtina je tu integrovaná do běžné výuky. Je tu krásně vidět, jak se dají předměty propojovat a zároveň začleňovat do výuky venku. Po ranním kruhu už se děti rozdělují do "tříd" a začínají vlastní výuku. Já se přidávám ke třídě druháků a třeťáků, kterou vede Max Bernstein. Po úvodním kruhu, kde si povídáme o tom, kam se těšíme na podzimní prázdniny, se přesouváme do třídy a na svačinu.

Líbí se mi, že se děti mají možnost ráno vyběhat a vyřádit, aby se pak lépe soustředily na samotnou výuku. A funguje to. Max s dětmi krátce hraje na kytary a zpívá, a pak už se společně pouští do projektu s tématem Voda v lese podle metodiky pro třetí třídu Tajemství vody v lese. Ve třídě děti pátrají po tom, kde všude se voda v přírodě bere a protože je venku mokro, jdeme vodu prozkoumat i do lesa. Je vidět, že děti znají i aktivity z jiných metodik, např. z té čtvrťácké je asi zaujali Stromoví chmatáci, kde se určuje stáří stromů. Rozeznávají hned samy bez vyzvání, který strom je "tlusťoch", "mazel" nebo "škrtič". Líbí se mi také, jak je výuka nastavená potřebám dětí a děti o ni mají zájem. Jsou komunikativní a velmi dobře spolupracují. Pedagogové přistupují k dětem s respektem a je vidět, že se tu děti i oni cítí velmi dobře. I přes uvolněnou atmosféru ve škole se dětem daří naplňovat všechny očekávané výsledky vzdělávání. Jak uvedl ředitel školy, ve srovnávacích Sciotestech děti dosahovaly znatelně nadprůměrných výsledků v českém jazyce, angličtině i matematice.