Školní zahrada v Mníšku

05.06.2020

Základní škola Mníšek u Liberce se do programu Les ve škole přidala loni v prosinci. Paní učitelka Jana Deduchová s dětmi nadšeně vyráží do přírody objevovat krásy každého ročního období, tvořit a učit se.

Autor:  Jana Deduchová                                                     Pro koho: 1. stupeň a družiny

S dětmi se v zimě starali o ježka, a když zrovna nepodnikají výpravy do lesa, pečují o vlastnoručně vytvořenou bio zahradu.

Podzimní tvoření

Podzim máme v družině rádi. Vyrážíme do okolí sbírat plody, listy, klacíky... Potom všechno "zpracujeme" a vyrábíme podzimníčky, dýňové květináče, sluníčka z jeřabin apod. Sbíráme, poznáváme, ochutnáváme, tvoříme. Poznáváme les všemi smysly.

Ježčí družina

Několikrát se nám stalo, že někdo z dětí našel na podzim malého ježka. Proto vznikl nápad se o ježka přes zimu postarat. Získávali jsme informace o chovu ježků. Ve sklepě školy jsme připravili velkou bednu s domečkem. Každý den jsme chodili ježka krmit a pozorovat. Opravdu na zimu usnul. Na jaře jsme ježka po řádném dokrmení vypustili zpět do přírody. Od té doby jsem se stala ježčí mámou. :-)

Zima

Každý rok se těšíme, až nám tatínkové vytvoří na hřišti ledovou plochu. Samozřejmě sáňkujeme, ježdíkujeme, stavíme sněhové stavby. Také hledáme pobytová znamení zvěře a krmíme ji. A pokud není sníh, "děláme" si zimu v družině.

Naše výuková zahrádka

Zahrada vznikla na pozemku školy za velké pomoci rodičů. Sice máme les nedaleko, ale každý den se nám nedařilo podnikat výpravy. Proto jsme si "vystavěli" vlastní zahrádku. Děti se o ni starají celý rok, "projdou" všemi čtyřmi ročními obdobími: sázejí, odstraňují plevel, ochutnávají a pak nadšeně sklízí plody své práce. Ve středu zahrádky máme ohniště a to nám umožňuje další aktivity. Nechybí velké pískoviště, kde děti v létě mohou být bosi. Posledním přírůstkem je dřevěné schodiště s "terasou", kterou využíváme třeba na hraní divadla.

Děti z 2. a 3. ročníku založily záhony a vysadily sazenice. Společně s 1. a 4. třídou si také zasadily vlastní strom. Prvňáci pomáhali čistit prostor arboreta od klacíků a kamenů. Deváťáci postavili rošt okolo celé zahrady. Čtvrťáci založili malý rybníček pro vodní rostliny a zamulčovali arboretum. Nakonec byly zabetonovány výukové tabule a deska pískoviště.

Společně se o celý prostor zahrady celoročně staráme a děti samy přichází s dalšími nápady, které potom realizujeme.

Chceme ještě vytvořit vodovod z papírových trubek, barvit rostlinami, udělat čichovou kimovku, postavit hmyzí domeček, vyrobit přírodní zvonkohry, vařit čaje z našich bylinek, vařit v kotlíku a spoustu dalšího.