S metodikou "Les ve školce" od podzimu do Vánoc

PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE ZE ŠKOLKY ZAYA
Před začátkem školního roku nás oslovilo Vzdělávací centrum TEREZA s nabídkou zapojení se do testování nově vznikající metodiky pro předškoláky "Les ve školce". Moc rádi jsme souhlasili. Máme s TEREZOU velmi dobré zkušenosti – ve škole Zaya jsme zapojeni do mezinárodního programu Les ve škole, jehož hlavním mottem je učit o přírodě v přírodě. Stejně tak se i ve školce snažíme trávit s dětmi hodně času venku a využívat venkovní prostředí jako učebnu. A právě v tom nám Les ve školce pomáhá.
Díky této metodice se děti na začátku podzimu v úvodním příběhu seznámily s kamarádem Jírou. Podle popisu semínka, které leželo na kraji lesa, mohly uhádnout, že jde o plod kaštanu (tedy stromu jírovec maďal). Moudrý výr, který na jeho větvích sedává, Jírovi napoví, aby dětem ukázal les: "...třeba díky tobě budou chránit přírodu, až vyrostou."
A tak jsme se do toho pustili. Každý si mohl vyrobit maskota – výra, průvodce, který nám bude po celý rok radit. Prošli jsme stromovou seznamkou, měřili obvod stromů jako stromoví "chmatáci", vydali se k našemu oblíbenému dubu, sbírali i malovali kaštany a také si založili deníček "Můj rok venku". Do něj si všichni předškoláci vkládají své obrázky, pracovní listy, zážitky z pozorování a procházek. Každý měsíc začíná krásně ilustrovanou stránkou, kde Jíra nachystá pár úkolů.

V říjnu, čase plném hub, jsme se věnovali jejich poznávání a třídění. Venku jsme mohli pozorovat vše pod lupou, zahráli si hru o tom, jak spolu stromy a houby "obchodují", zkusili napodobit "lesní internet" a poznávali stopy zvířat. V listopadu jsme si spolu s větrem hráli nejen s listy a jejich tvary, ale také se semínky. Děti třídily, poznávaly hmatem a také pekly tyčinky sypané semínky. Co jsme nevyužili při tvoření, to se dostalo ptáčkům do krmítka. Kamarád Jíra už listí shodil a je nachystaný ke spánku – šli jsme tedy s kouzelným klíčem a ukolébavkou uspat i náš dub a popřát všem stromům dobrý zimní čas.

V prosinci nás teď čekají hry a povídání o tom, kdo jak přečkává zimu, o hledání ptačí potravy nebo hra na veverku a výroba veverčí svačiny. Přibudou i další stránky do deníku. Je toho však mnohem víc, na co se můžeme s dětmi těšit.
Při výběru letošního vánočního dárku jsme vlastně také zůstali "v lese". V paraZOO ve Vlašimi, kde naše školka již jednou adoptovala ježka, jsme se tentokrát rozhodli spolu s rodiči podpořit sýčka obecného. Je u nás bohužel dost vzácný a byl pro něj dokonce vypsán záchranný program. Na jaře se za ním vydáme na návštěvu. Zároveň děti pod stromečkem kromě jiných dárků najdou i knížku "Strach má velké uši" (L. Šavlíková, 2020), ve které se kamarádi sýček a netopýr naučí společně zvládnout strach ze tmy i létání. Ale zatím pšššt…, je to ještě tajné!
S blížícím se adventem začalo v Zaya před měsícem také chystání vánoční výstavy. Vydali jsme se tam, kde je nám vždy dobře, tedy opět do lesa. Školní i školkové děti se pustily do tvorby stromů, zvířátek schovaných ve svých doupatech, ozdobiček i perníkových srdcí z papíru, kam může sdílný návštěvník napsat své přání. Mezi těmi dětskými, která se objevila, je například: "Mějte se všichni rádi." "Ať je hodně stromů na světě." "Mír a žádné zlo." "Aby byli o Vánocích všichni šťastní a pohromadě."
K těmto i dalším přáním se rádi připojujeme. Věříme, že cesty do lesa, lesem i z lesa přinesou dětem hodně radosti, poznání a tolik potřebnou úctu k přírodě i k sobě navzájem.
S díky za skvělé aktivity z programu Les ve školce.
My děkujeme týmu Zaya/DS Zajíček za krásný příklad dobré praxe.

Na této stránce mohou děti najít a vybarvit živočichy, kteří v zimě spí. Kdo jak přečkává zimu? (užovka, ještěrka, ježek, plch).
Zkuste s dětmi roztřídit věci, které se hodí a nehodí ptákům do krmítka. Záleží na vás jak, zda budou vybarvovat co se hodí a co se nehodí, zda zakroužkují a přeškrtnou nebo jen vybarví, co se hodí.
Na závěr mohou vymalovat název měsíce vytvořený ze žížal.
Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

