S metodikou "Les ve školce" od podzimu do Vánoc

11.12.2025
Ilustrátorkou metodiky je Marie Nováčková
Ilustrátorkou metodiky je Marie Nováčková

PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE ZE ŠKOLKY ZAYA 

Před začátkem školního roku nás oslovilo Vzdělávací centrum TEREZA s nabídkou zapojení se do testování nově vznikající metodiky pro předškoláky "Les ve školce". Moc rádi jsme souhlasili. Máme s TEREZOU velmi dobré zkušenosti – ve škole Zaya jsme zapojeni do mezinárodního programu Les ve škole, jehož hlavním mottem je učit o přírodě v přírodě. Stejně tak se i ve školce snažíme trávit s dětmi hodně času venku a využívat venkovní prostředí jako učebnu. A právě v tom nám Les ve školce pomáhá. 

Díky této metodice se děti na začátku podzimu v úvodním příběhu seznámily s kamarádem Jírou. Podle popisu semínka, které leželo na kraji lesa, mohly uhádnout, že jde o plod kaštanu (tedy stromu jírovec maďal). Moudrý výr, který na jeho větvích sedává, Jírovi napoví, aby dětem ukázal les: "...třeba díky tobě budou chránit přírodu, až vyrostou."

A tak jsme se do toho pustili. Každý si mohl vyrobit maskota – výra, průvodce, který nám bude po celý rok radit. Prošli jsme stromovou seznamkou, měřili obvod stromů jako stromoví "chmatáci", vydali se k našemu oblíbenému dubu, sbírali i malovali kaštany a také si založili deníček "Můj rok venku". Do něj si všichni předškoláci vkládají své obrázky, pracovní listy, zážitky z pozorování a procházek. Každý měsíc začíná krásně ilustrovanou stránkou, kde Jíra nachystá pár úkolů.

"Foto tým Zaya"
"Foto tým Zaya"

V říjnu, čase plném hub, jsme se věnovali jejich poznávání a třídění. Venku jsme mohli pozorovat vše pod lupou, zahráli si hru o tom, jak spolu stromy a houby "obchodují", zkusili napodobit "lesní internet" a poznávali stopy zvířat. V listopadu jsme si spolu s větrem hráli nejen s listy a jejich tvary, ale také se semínky. Děti třídily, poznávaly hmatem a také pekly tyčinky sypané semínky. Co jsme nevyužili při tvoření, to se dostalo ptáčkům do krmítka. Kamarád Jíra už listí shodil a je nachystaný ke spánku – šli jsme tedy s kouzelným klíčem a ukolébavkou uspat i náš dub a popřát všem stromům dobrý zimní čas.

"Foto tým Zaya"
"Foto tým Zaya"

V prosinci nás teď čekají hry a povídání o tom, kdo jak přečkává zimu, o hledání ptačí potravy nebo hra na veverku a výroba veverčí svačiny. Přibudou i další stránky do deníku. Je toho však mnohem víc, na co se můžeme s dětmi těšit.

Při výběru letošního vánočního dárku jsme vlastně také zůstali "v lese". V paraZOO ve Vlašimi, kde naše školka již jednou adoptovala ježka, jsme se tentokrát rozhodli spolu s rodiči podpořit sýčka obecného. Je u nás bohužel dost vzácný a byl pro něj dokonce vypsán záchranný program. Na jaře se za ním vydáme na návštěvu. Zároveň děti pod stromečkem kromě jiných dárků najdou i knížku "Strach má velké uši" (L. Šavlíková, 2020), ve které se kamarádi sýček a netopýr naučí společně zvládnout strach ze tmy i létání. Ale zatím pšššt…, je to ještě tajné! 

S blížícím se adventem začalo v Zaya před měsícem také chystání vánoční výstavy. Vydali jsme se tam, kde je nám vždy dobře, tedy opět do lesa. Školní i školkové děti se pustily do tvorby stromů, zvířátek schovaných ve svých doupatech, ozdobiček i perníkových srdcí z papíru, kam může sdílný návštěvník napsat své přání. Mezi těmi dětskými, která se objevila, je například: "Mějte se všichni rádi." "Ať je hodně stromů na světě." "Mír a žádné zlo." "Aby byli o Vánocích všichni šťastní a pohromadě."

K těmto i dalším přáním se rádi připojujeme. Věříme, že cesty do lesa, lesem i z lesa přinesou dětem hodně radosti, poznání a tolik potřebnou úctu k přírodě i k sobě navzájem.

S díky za skvělé aktivity z programu Les ve školce.

My děkujeme týmu Zaya/DS Zajíček za krásný příklad dobré praxe.

Ilustrátorkou metodiky je Marie Nováčková
Ilustrátorkou metodiky je Marie Nováčková

Na této stránce mohou děti najít a vybarvit živočichy, kteří v zimě spí. Kdo jak přečkává zimu? (užovka, ještěrka, ježek, plch).

Zkuste s dětmi roztřídit věci, které se hodí a nehodí ptákům do krmítka. Záleží na vás jak, zda budou vybarvovat co se hodí a co se nehodí, zda zakroužkují a přeškrtnou nebo jen vybarví, co se hodí.

Na závěr mohou vymalovat název měsíce vytvořený ze žížal.

Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.